Kas jāzina par SEO un Google meklēšanas algoritmu.

Šodien pastāstīšu par SEO jeb par to, kā vispār strādā Google meklēšana. Šī ir ļoti svarīga tēma, jo ja cilvēks to iemācās efektīvi lietot, tad viņš var dabūt bezmaksas apmeklētāju plūsmu uz savu mājas lapu. Un tieši tādu apmeklētāju, kuri tajā brīdī meklē kaut ko saistībā ar šo lapu. Attiecīgi vai nu tā ir tēma, par ko šajā lapā tiek runāts, vai tie ir pakalpojumi kas šajā lapā tiek piedāvāti.

Tas ir kaut kas ļoti jaudīgs, tas ir kaut kas, kas reāli ir katram mājaslapas īpašniekam. Tāpēc paskatīsimies dziļāk par to, kā šis algoritms un meklētājs strādā. Bet, lai to saprastu, ir svarīgi saprast, kā tas vispār radās, kāpēc tas radās un kā tas laika gaitā ir mainījies.

Tātad pati Google tika dibināta jau 1998. gadā. To izveidoja divi draugi Lerijs Peidžs un Sergejs Brins. Un ir iemesls, kāpēc viņi dažos gados izkonkurēja visus pārējos tīklus. Un tas bija viņu īpašais meklēšanas algoritms – to sauc par Page Rank. Un te ir jāsaprot, kāpēc tas bija tik svarīgs. Meklēšanas platformas bija jau agrāk. Tajā laikā sacentās aptuveni 20 dažādi meklētāji. Un visos šajos meklētājos bija viena problēma – tajos bija ļoti grūti kaut ko atrast. Šīs platformas bija tehniski advancētas. Viņas spēja izložņāt visu internetu, nolasīt mājaslapu informāciju, izvilkt atslēgas vārdus, sastrukturizēt šīs mājaslapas pēc kaut kādām kategorijām saistībā ar šiem atslēgas vārdiem. Bet tās nespēja izvērtēt, cik šīs lapas ir noderīgas. Tās nespēja izvērtēt, cik atbilstošas tās ir meklētāja vēlmēm. Tādēļ bieži vajadzēja iet cauri vairākiem desmitiem rezultātu lapu un arī tad labi, ja vispār varēja atrast to, ko Tu meklē. Es atceros Latvijā bija tāds internets.lv. Kad es tur ierakstīju atslēgas vārdu un man piedāvāja 10000 rezultātu. Un es gāju viņiem cauri. Un es redzēju, ka lielākā daļa šie atslēgas vārdi ir vienkārši ne par tēmu. Un tie mani vispār neinteresē un nedod nekādu vērtību. Tās bija kaut kādas dīvainas kreisās lapas, kur mani atslēgas vārdi bija kaut kur komentāros vai kaut kur. Un tas man nedeva to, kas man bija vajadzīgs. Es izgāju cauri 20 lapām un reāli es nevarēju atrast to, kas mani interesē.

Un tad parādījās Google ar savu algoritmu, un viņi šīs problēmas atrisināja. Tātad visa algoritma būtība bija spēja prioritizēt šīs lapas. Attiecīgi – tās pašas lapas, ko pārējie meklēšanas algoritmi atrada, bet viņa spēj parādīt vajadzīgākās un būtiskākās lapas pašā augšā. Un pati algoritma atslēga bija ļoti vienkārša. Viņi uztaisīta, ka lapas vērtība ir atkarīga no tā, cik mājaslapas uz šo mājaslapu norāda linkus. Attiecīgi viņi uzskatīja tā, ka, ja citas mājaslapas norāda šo mājaslapu caur linkiem, tad visdrīzāk tās mājaslapas rada šai mājaslapai vērtību. Un, ja tās mājaslapas rada šai mājaslapai vērtību, visdrīzāk, ka arī cilvēki, kas šodien meklēja informāciju, arī tajās mājaslapas redzēs lielāku vērtību. Viņi to izmēģināja, un viņi redzēja, ka tas arī strādā. Bet interesantākais ir tas, ka tur nebija nozīme tam, cik daudz linku uz konkrēto mājaslapu aiziet, bet svarīga arī ir kvalitāte. Tāpēc, ja kvalitatīva mājaslapa norāda uz Tavu mājaslapu, tad Tavs reitings tiek pacelts. Ja mazāk kvalitatīva mājaslapa norāda, tad Tavs reitings var netikt ietekmēts. Un interesantākais ir tas, ka, lai izvērtētu, cik kvalitatīva mājaslapa uz Tevi norāda, Google izskaita, cik linki norāda uz to mājaslapu, kura norāda uz Tevi. Beigās tur sākas tāds interesants cikls, kurš nepārtraukti tiešajā laikā atjauno šos reitingus pa ķēdīti. Un tad šis algoritms sāka strādāt. Un cilvēkiem tas ļoti patika. Jau pirmajā meklēšanas rezultātu lapā viņi varēja atrast to, ko viņi meklēja. Un man pat pašam bija pārsteigums, kā Google var tik labi strādāt. Un tādā veidā viņa ātri izkonkurēja tās pārējās lapas. Bet drīz cilvēki atkoda šo principu, kā Google prioretizē šos ierakstus. Viņi saprata, ka, ja vairāk mājaslapas norādīs uz manu lapu, tas nozīmē, ka es Google būšu augstāk. Tāpēc cilvēki mēģināja dažādos veidos šo algoritmu apiet. Radās vesela nozare speciālistu, kuri nodarbojās ar automatizētu linku veidošanu un lapu tīklu izstrādi. Tātad iedomājies, Tu uztaisi 100 lapas. Un šajās 100 lapās ir tāds īpašs tīkls, kur Tu no vienas lapas norādi uz otru lapu. Un būtībā tādā veidā panāca, ka visas šīs lapas ir populāras. Tur bija dažādas nianses, kā to panākt. Un bija daudz komponentes, kas to spēja īstenot. Un tas bija viens veids, kā apiet šo SEO. Cits veids bija spamot ar atslēgas vārdiem. Attiecīgi Tu paņem atslēgas vārdus, kurus Tu tārgetosi. Pašā sākumā tas interesantā veidā strādāja, tāpēc forumos, blogos un visās iespējamās vietās bija milzīgs skaits spama linku. Un jebkādā veidā, kā viņi varēja, cilvēki gribēja iegūt maksimāli daudz linkus uz savu mājas lapu. To sauc par backlink ģenerēšanu. Un interesanti arī, ka es pats tajā laikā (mazliet vēlāk nekā pārējie – pirms 12 gadiem) nopirku savai lapai 2000 backlink. Tas maksāja tikai 10 dolārus, un tas bija mans tests. Man bija tāda maza lapa, ar kuru es vienkārši eksperimentēju un domāju, kas notiks, ja es tā izdarīšu. Un es nopirku 2000 backlinkus, kas nozīmē, ka tie parādījās dažādos forumos, blogos, viskaut kur pie komentāriem utt. Un es domāju, vai tas pacels manu reitingu vai nē. Bet tas manu reitingu nepacēla. Patiesībā tas nostrādāja negatīvā veidā, jo mans reitings tika pazemināts. Jo tas jau bija 2011. gadā, kad Google bija izlaidusi Panda apdeitu. Un ko tas nozīmē? Attiecīgi – katru gadu Google veido jaunas aizsardzības sistēmas, pret spameriem, pret SEO speciālistiem. Tad jau 2003. gadā Google sāka bloķēt mājaslapas, kuras centās šo SEO apiet. Un viņi veidoja dažādas aizsardzības, bet 2011. gadā tika izlaists šis Panda apdeits, kurā viņi bija apkopojuši populārākās spameru metodes. Tādā veidā milzīga daļa zemas kvalitātes mājaslapas vienkārši tika izmesti laukā no Google. Viņi parādījās kaut kur pie pašiem pēdējiem meklēšanas rezultātiem. Un tāpēc cilvēki, kuri šādā veidā aktīvi izmantoja šo plūsmu, viņiem vienkārši nācās mainīt savu nodarbošanos. Apmēram pēc gada, 2012. gadā tika palaists vēl viens apdeits, to sauc par Pingvīna apdeitu. Un tas bija paredzēts, lai īpašā veidā cīnītos ar WEB spamu. Būtībā šie divi apdeiti kopā, tika galā ar lielāko daļu problēmu, kā cilvēki mēģināja apiet šo Google SEO risinājumu, lai nonāktu augstāk Google. Nu lūk! Tā viņi mērķtiecīgi katru gadu strādāja, attīstīja savu algoritmu. Būtībā viņu mērķis ir izdarīt tā, lai mājaslapas, kurās ir patiesa vērtība, parādītos augstāk; un mājaslapas, kuras cenšas iegūt nepamatotu SEO reitingu, izmantojot dažādus trikus, lai tās parādītos zemāk, vai vispār tiktu pārvietotas uz pašām pēdējām lapām.

Nu lūk! Pats algoritms ir ļoti daudzpusīgs un gana sarežģīts, bet mēs varam parunāt par četriem galvenajiem punktiem, kas ir svarīgi, ja Tu gribi savai mājaslapi pacelt uz augšu:

  1. meklēšanas platformai ir skaidri jānorāda, par ko šī lapa vispār ir. To var izdarīt ar pareiziem virsrakstiem, izceltiem atslēgas vārdiem vai arī ar bildēm, kurām klāt pielikti apraksti ar tagiem. Būtībā tas ir mehānisms, kā Tu izcel mājaslapā, par ko šī mājaslapa ir, lai Google to varētu labāk saprast. Tāpat ir jāizlemj, uz kuriem atslēgas vārdiem Tava mājaslapa vispār tēmē. Un atbilstoši tam ir jāpielāgo saturs. SEO atslēgvārdu izpēte pirms satura veidošanas ir pamats veiksmīgai attīstībai. Tikai jāizdomā, kuri atslēgvārdi ir būtiski un kuri nav. Tāpat būtu nepieciešams uzbūvēt arī Site map jeb lapas karti. Tas ļaus Google viegli atrast visu lapas saturu – arī to, kas ir noslēpts zem citām valodām vai zem kaut kādiem īpašiem linkiem, kas pa tiešo nav pieejami pašā mājaslapā. Nu lūk! Par atslēgas vārdiem ir jāsaprot tas, ka Tu nevari tārgetot visus atslēgas vārdus. Tev ir jāizvēlās tie, ar kuriem Tu vari konkurēt un ar kuriem Tev ir normāla apmeklējumu plūsma, jo tikai tādā veidā Tu vari dabūt to mājaslapu augšā. Tev nav jēgas tārgetot atslēgas vārdu, kuru jau izmanto kāds liels konkurents, kurš ir paņēmis visu tirgu. Tev būtu jāiegulda ļoti daudz naudas, lai spētu viņu izkonkurēt. Labāk izvēlies kādu citu, ar kuru būtu vieglāk tikt pamanītam un attīsti to, lai vari būvēt savu tirgu.
  2. lapas tekstiem ir jābūt labi lietojamiem. Tas nozīmē – cik ātri mājaslapa ielādējas, un cik tā ir pielāgota mobilajām iekārtām. Jo, ja cilvēks meklē atslēgas vārdus caur savu telefonu, tad Google to pamanīs un augstāk rādīs lapas, kuras ir draudzīgas mobilajam telefonam. Tāpat ir jāsakārto redirect. Ir jānoņem salūzušie linki un jāveido struktūra, lai dati būtu indeksējami. Un tas ir pats pamats. Jo, ja mājaslapa būs efektīva, tad tā arī dos vērtību.
  3. Nepieciešams attīstīt lapas autoritāti. Kā jau minēju, backlink joprojām ir kodols efektīvai lapas vērtībai. Un tos ir jāveido, tomēr šim procesam ir jāpieiet ļoti uzmanīgi. Tas nozīmē, ka ir jāveido sadarbība ar citām lapām un jārūpējas, lai linki tur nonāk. Bet tām citām lapām jābūt par līdzīgām tēmām – līdzīgu saturu. Nedrīkst būt linki pārāk daudz lapās vienlaicīgi, lai tas neizskatās pēc spama. Tur ir tāda vesela māksla, kā to var darīt. Šo tēmu mēs varam papētīt sīkāk kādā citā reizē.
  4. Lapas kvalitāte – Google ir daudz rīku, pēc kuriem viņa nosaka, vai lapa ir vērtīga vai nav, vai cilvēkiem tā patīk vai nē. Un vienīgais veids, kā celt kvalitāti, ir radīt vērtīgu saturu, lai cilvēki no tās kaut ko gūtu.

Par katru funkciju uztaisīšu atsevišķu video, kur to pastāstīšu sīkāk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *